maandag 20 februari 2012

de taal van huilen


Pas nog, met de gymles. Ik zag het gebeuren. Een zachte bal komt bij een meisje in haar buik.  Meisje zet het op een brullen en komt naar mij toegerend. Hoe groot is dan de neiging om te zeggen dat het heus wel meevalt en dat ze zich niet zo hoeft aan te stellen? Nou, laat ik het zo zeggen: ik heb hard op mijn tong gebeten.

'Niet huilen hoor.'
'Stil maar.'
'Je hoeft niet verdrietig te zijn.'

Maar wat nou als je kind wel huilt? Dat is voor veel volwassenen verschrikkelijk om aan te zien en te horen. Het gaat door merg en been. En daarom willen wij vaak dat het stopt. Maar soms wil een kind gewoon huilen. Om te ontladen, om iets te verwerken, om zich te uiten, om... Kinderen uit hun emotie of frustratie met huilen en dwars-zijn.

Als jij boos bent, kun je dat verwoorden. Wil je dan dat mensen iets in je mond stoppen of afleiden of wil je dat ze er voor je zijn? Je zoekt dan toch ook erkenning? Door 'de taal van huilen' van Aletha Slother heb ik geleerd dat huilen een functie heeft. Huilen mag. Geef een kind de ruimte om zichzelf te zijn. Daardoor kun je tot een betere en diepere relatie met kinderen te komen. Het helpt je te kijken naar het kind en hem serieus te nemen in zijn emoties.

Als je een kind leert dat hij zijn negatieve gevoelens mag uiten, kan hij later ook beter met zijn frustraties omgaan. Je hoeft geen oplossingen of oordelen te geven. Je hoeft niet te negeren wat een kind voelt. Je hoeft alleen maar te 'zijn'.

Het meisje van de gymles en de zachte bal zocht -onbewust- een reden en een manier om te ontladen. Ze liep de zachte bal tegen het lijf en deze gooide haar hele emmertje vol energie om, zodat ze op dat moment niet anders kon dan huilen. Tranen met tuiten. En ik, ik aaide over haar rug en liet het even gebeuren. Volgens mij was dat wat ze nodig had. En jahoor, een paar minuten later liep ze alweer lachend door de gymzaal.

Meer boekenpareltjes vind je onder het label 'boekenpareltje' bovenaan de pagina. Onder 'inzicht' vind je berichten die je het gedrag van kinderen beter doen begrijpen.