maandag 2 april 2012

de behoefte achter het gedrag

Je hebt het jezelf vast wel eens tegen een kind horen zeggen: 'Hee, waarom doe je nou zo? Zo ken ik je  helemaal niet...'

Pff, dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden! Weet jij het? Waarom doet dat ene complimentje je zo goed? Waarom heb je zo'n zin in dat avondje uit met vrienden? Waarom krijg je kriebels in je buik bij het zien van je kind? Omdat er behoeftes mee worden vervuld! Bijvoorbeeld de behoefte om gezien te worden, plezier en verbinding.

Achter ieder gevoel gaat een behoefte schuil. En als die behoefte niet vervuld wordt, dan vraag je er wel om. Ja, dat doen wij. Ik, jij en kinderen. Met woorden of met gedrag. Dat meisje dat rond sinterklaastijd over grenzen heen ging was op zoek naar duidelijkheid. Dat kind dat op het steeds de zandkastelen van anderen omgooide was op zoek naar contact. Dat jongetje dat wegliep van school wilde gezien worden.

Behoeftes kunnen onderverdeeld worden in behoefte naar
  • betekenis (begrijp mij, doe mee, ik, kijk, zie mij, groei, snap, geloof, leer, ontdek, ik kan het, laat mij, probeer, wil, leg uit)
  • gezondheid (raak aan, bescherm, beweeg, adem, rust uit, veilig, eet, drink)
  • spelen (grapjes, plezier)
  • autonomie (zelf, vrij)
  • verbinding (laat zien, voel, samen, lief, help, respect)
  • oprechtheid (eerlijk, vertrouw)

Zoek de behoefte achter het gedrag. Als je weet wat de behoefte is, dan kun je samen bedenken hoe die vervuld kan worden. Reken maar dat dat wat zoekwerk kost! Maar het scheelt een hoop frustratie, het geeft richting en het helpt jou en het kind. Daar gaat het toch om?