maandag 23 april 2012

Wees zelf de verandering die je wilt van de wereld

Na lange dag zat ik in de auto terug naar huis: blikje cola light, radio aan. Ah, Michael Jackson! Op de automatische piloot zong ik mee:

I'm gonna make a change.
(la la la la)
It's gonna make a difference.
(la la la la la laaaaa)
I'm starting with the man in the mirror.
(la la la)
If you wanna make the world a better place
take a look at yourself and make that change.
(la la la)

Plots bleven de woorden niet om me heen hangen, maar drongen ze binnen. Eerst in mijn hoofd. Vervolgens in mijn hart. Toen in mijn hele systeem. Er verscheen een blos op mijn wangen, mijn bloed ging sneller stromen en ik ging rechter zitten. Want dit nummer raakt precies aan mijn levensmotto.





Niet zelfverzonnen hoor, dat heeft Gandhi gedaan, zo'n 100 jaar geleden al. Maar actueel wat mij betreft. Volgens mij is dit de manier om de regie in je leven te houden, om je dromen waar te maken, om jouw bijdrage te leveren aan een mooiere maatschappij. Want ik geloof echt dat je zelf wat kunt veranderen. En ja, ik geloof ook nog eens dat dat een verschil maakt.

Wees zelf de verandering die je wilt van de wereld.

Toe te passen op alles wat je tegenkomt en wat je anders zou willen, hoe oud je ook bent. Hoe anderen je benaderen, je werk, dierenleed. Niet altijd makkelijk, maar 'it's gonna feel real good'. En wat fijn dat Michael Jackson en een mooi deuntje en wat lekkere uithaaltjes aan heeft gegeven! Dat maakt het voor ons weer makkelijker om het de wereld in te strooien.

Meer klassiekers met een bijzondere tekst kun je hier vinden. Of als je klikt op het label 'muziekparade' bovenaan de pagina. Ik hoop dat het nummer lekker in je kop blijft hangen!