maandag 21 mei 2012

rups-vlinder-massage

deze slapende rups kun je bestellen op etsy
Afgelopen zaterdag verzorgde ik de interactieve lezing over positief opvoeden en korte workshops kindermassage. Het was net een kermis! Een grote gezellige boel vol attracties waar mensen maar niet weg konden komen. Heb je het gemist? Jammer! In september staat er weer wat te gebeuren. Ik hou je op de hoogte!

Ik heb ontzettend genoten van de waardevolle en openhartige gesprekken die ik had met bewuste ouders. Heerlijk om te merken hoe mensen zich willen verdiepen in de opvoeding van hun kinderen. Moe, hyper en vol inspiratie viel ik die avond in slaap.

Speciaal voor zaterdag schreef ik de volgende rups-vlinder-massage. Eerst deden de ouders het bij hun kinderen en daarna deden de kinderen het terug.  Zo kan iedereen ervaren wat het met je doet. En het is wel zo eerlijk, toch? Kindermassage helpt je uit je hoofd en in je lijf te komen. Voor als je kind niet kan slapen, of gewoon eens tussendoor. We doen het ook vaak in de klas. De kinderen bij elkaar, gewoon zittend op de stoel.

In een groot bos, op de dikke boom die precies in het midden staat zit een mooie rups. Welke kleur wil je dat hij is? Kies maar. De rups heeft honger en eet van de sappige blaadjes.
Teken met 2 handen kronkels op de rug.

De zon komt op en zegt tegen de rups: 'Lieve rups, ooit zul jij een prachtige vlinder worden.'  'Nee nee!' zegt de rups, 'Dat wil ik niet. Ik wil dat alles blijft zoals het nu is. Nu ben ik tevreden.'
Teken een grote cirkel op de rug, ga er maar een paar keer overheen.

Maar... wat gebeurt er?  Hij voelt zo'n drang om te spinnen! Hij propt zich nog even vol en gaat dan roetsj naar beneden. Hij zoekt een veilig plekje onderaan de boom.
Roffel met de vuisten van boven naar beneden.

Hij spint een lange lange draad helemaal om zich heen. Tot hij in een veilig coconnetje zit. Dan droomt hij een zalige rupsendroom.
Teken met je vingertop een spiraal van binnen naar buiten.

Tik tik tik. Een vogel tikt met zijn snavel tegen de cocon. 'Kom dan naar buiten! Het is een prachtige dag!'
Tik met de vingertoppen van de wijsvinger voorzichtig over de hele rug.

Krak! Er ontstaat een klein gaatje en het daglicht stroomt naar binnen. Hij voelt de frisse lucht. Hij worstelt en worstelt zich helemaal door dat kleine gaatje.
Kriebel met alle vindertoppen van twee handen over de hele rug.

Zo, wat een werk zeg! 'Ik ben eruit!' roept hij. Wat is dat, op zijn rug? Twee prachtige vleugels! Hij spreidt zijn vleugels en fladdert omhoog. 'Ik ben een vlinder!'
Teken met 2 handen een grote vlinder.

Hij is zo mooi...Welke kleuren heeft hij allemaal op zijn vleugels? Kies maar. De wind blaast hem de lucht in. Wat een vrijheid!
Teken met 2 vuisten v-tjes en blaas in de nek.

Hij ruikt de zoete bloemen, likt aan het stuifmeel en vliegt van bloem naar bloem. 'Wat ben ik blij dat ik toch ben veranderd in een vlinder!' zucht hij.
Klop met 2 vuisten kriskras over de rug.

Wil je meer kindermassage-verhaaltjes? kijk dan maar eens hier. Of klik op het groene woordje 'kindermassage' boven aan deze pagina.