dinsdag 4 september 2012

begin bij jezelf

illustratie: http://www.nieuwwij.nl/
Toegegeven, ik hou me weinig bezig met politiek. Natuurlijk ga ik stemmen en weet ik in grote lijnen waar partijen voor staan. Maar bij lijsttrekkersdebatten zap ik door. Er komt stiekem toch genoeg voorbij om te beoordelen dat dat niet aan mij besteed is.

Als mensen een discussie met elkaar hebben, kan ik bijna niet anders dan mijn hoe-communiceer-je-met-elkaar-oren opzetten en let ik erop of iedere spreker het bij zichzelf houdt door te benoemen wat
  • hij waarneemt
  • dat met hem doet, waar het hem raakt
  • hij nodig heeft
  • hij kan bieden
Ik hoor volwassenen elkaar beschuldigen van allerlei zaken, ik zie dat ze met vingers naar elkaar wijzen. Ik raak er mistroostig van. Zijn dit nou de bestuurders van ons land, onze rolmodellen? Ik zou graag zien dat de mensen die ons land besturen zichzelf als rolmodellen presenteren, ook in de communicatie met elkaar. Dat ze het in discussies of debatten bij zichzelf houden. Elkaar uit laten spreken en op elkaars vragen reageren. Dat ze de inhoud van hun verkiezingsprogramma's, hun plannen aan ons laten horen.

Wat kan ik bijdragen? Nou, ja, ehh.. Ik kan ervoor zorgen dat de kinderen bij mij in de klas en de praktijk de communicatie-vaardigheden kennen. Ik kan ze het goede voorbeeld geven in de hoop dat ze mij volgen. En misschien komt het dan toch alemaal nog best goed. Toch in ieder geval over een jaartje of twintig, dertig... Maar dat is toch alvast een stap in de goede richting! Doe je mee? Met je kinderen thuis of in de klas?